Overzicht

Van klant naar ambassadeur

29 februari 2024

Steeds vaker gebruiken en horen we het woord ‘ambassadeur’. Dat is niet gek, want het is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Maar waarom is het zo belangrijk? En wat is een ambassadeur? Of eigenlijk: wie is de ambassadeur? En misschien nog wel belangrijker: hoe creëer je ambassadeurs? In een tweetal blogs gaan we in op het creëren en het inzetten van ambassadeurs. We beginnen bij het proces waarbij een klant een ambassadeur wordt.

Wat is een ambassadeur?

Laten we beginnen bij het begin: wat is een ambassadeur? Een vraag die misschien al wel in je naar boven kwam bij het lezen van de titel. Tevreden klanten zijn natuurlijk erg belangrijk voor je onderneming. Maar dat betekent niet dat ze terugkomen. Op het moment dat een klant een ambassadeur wordt, is hij loyaal aan je merk en zal hij anderen motiveren om jouw product of dienst te kopen. Een ambassadeur deelt zijn positieve ervaringen en enthousiasme met de mensen om hem heen. Hij is als het ware een fan van je merk, product en/of dienst.

Wat maakt ambassadeurs zo belangrijk?

Ik zei het net al: een ambassadeur deelt zijn positieve ervaringen en enthousiasme met de mensen om zich heen. Dit is precies wat ze zo belangrijk maakt, ze praten vanuit hun eigen (echte) ervaring. Authenticiteit en echte ervaringen worden met de dag belangrijker. Een groot voordeel aan het inzetten van ambassadeurs is dat je ze creëert door goede producten/diensten en positieve ervaringen. Vervolgens gaan ze je vrijwillig (en dus gratis) aanbevelen bij bijvoorbeeld vrienden, familie en collega’s.

Oké dat is duidelijk, maar hoe creëer ik ze?

Goede producten/diensten zijn belangrijk, maar dus ook de ervaring. En hoe creëer je die positieve ervaring? Service. In eerste instantie klinkt dat heel logisch, maar bedrijven schieten op dit onderdeel nog vaak tekort.

1. Leer je klant kennen

Luisteren. Dat is natuurlijk de eerste stap. Om een klant goed te begrijpen en goed op de wensen en behoeften van de klant in te kunnen spelen, begin je met luisteren. Ga het gesprek aan, zodat je weet wat er speelt en leer je klant echt kennen. Persoonlijk contact is hierbij erg belangrijk. Hoe en waar wil jouw klant benaderd worden? Wat vindt je klant belangrijk? Om dit goed in kaart te brengen kan je een persona maken die de wensen, kenmerken en knelpunten van de klant weergeeft.

2. Vraag feedback en ga hier actief mee aan de slag

Door het persoonlijke contact dat je met je klant onderhoudt, kan je je klant gemakkelijk om feedback vragen. Feedback is belangrijk om jezelf als bedrijf te blijven ontwikkelen. Zowel positieve als negatieve feedback is belangrijk. Via je sociale media kanalen kan je ook feedback vragen. Plaats bijvoorbeeld een poll in je Instagram Story of stel via Facebook een vraag waar je klant op kan reageren. Zo voelt hij zich gehoord. Zorg dat je er altijd bent voor je klant, zodat hij op den duur weet dat, wat er ook is, jij er bent.

3. Verras je klant

Een heel belangrijk punt is de verwachting die de klant van jou heeft. Door deze verwachten te overtreffen, raakt hij positief verrast en is de kans groter dat hij de volgende keer weer naar jou toe komt. Probeer altijd je beloftes na te komen en als het lukt zelfs nog een meer dan dat. Lukt het niet om je beloftes na te komen? Dit gebeurt, dus ook daar moeten we het over hebben. Wees eerlijk en biedt een passend alternatief aan. Ook dat hoort bij goede service.

4. Zoek verbinding en blijf top-of-mind

Top-of-mind blijven, hoe doe je dat? Een veel voorkomende methode is een nieuwsbrief. Laat klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief, waarbij ze regelmatig een update van jouw bedrijf krijgen. Maar ook speciale aanbiedingen zijn voor je klant interessant. Je wilt natuurlijk een relatie opbouwen voor de lange termijn. Daarom is het belangrijk om de verbinding te blijven zoeken. Geef je klant aandacht door af een toe te bellen, een kleinigheidje te sturen met kerst of (afhankelijk van de klant) ga eens langs!

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om ambassadeurs te creëren. Er is geen vast recept, elk persoon is anders en zo ook elke ambassadeur. Door te beginnen met deze vier punten, maak je in ieder geval een vlotte start. Vergeet nooit te luisteren. Alleen dan weet je precies wat jouw klant wil en nodig heeft.

Wil jij weten hoe je van je klanten ambassadeurs kunt maken? Tevreden klanten is fijn, maar klanten die loyaal zijn en regelmatig terugkomen is toch nog beter? Lees onze tips over het creëren van ambassadeurs.

Wil je meer weten over ambassadeurs?

Bel Eline Takkenkamp
of stuur een email

Bel Steven +31 26 7600102
of stuur een email