In de vorige blog ‘Van klant naar ambassadeur’ hebben we je uitgelegd wat een ambassadeur is en hoe je ambassadeurs creëert. En nu: je hebt ambassadeurs. Je hebt klanten die mega-enthousiast zijn over jouw merk, product en/of dienst. Top! Maar wat doe je hier nu mee? Ambassadeurs kan je goed inzetten voor je marketingstrategie. Maar hoe? Daar gaan we in deze blog dieper op in. Lets get started…
Verzamel goede verhalen
Het creëren en inzetten van ambassadeurs kost veel tijd, maar als je het goed doet, levert het interessante verhalen op. Wat heb je hier nu aan? Door ervaringen van je ambassadeurs te delen, weten potentiële klanten wat ze kunnen verwachten en krijgen ze meer vertrouwen in jou en je product. Ambassadeurs maken vaak uit hun eigen enthousiasme al reclame voor je bedrijf. Het onderhouden van de relatie met ambassadeurs is een intensief proces. Enthousiaste klanten praten graag over jouw merk, product en/of dienst. Door met ze in gesprek te gaan voelen ze zich weer met jou verbonden. Het is een goede manier om erachter te komen waarom je klant zo enthousiast is en dus flink door te vragen. Op deze manier leer je je klant nog beter kennen en verzamel je feedback die je goed kunt gebruiken.
Vertel het verhaal van je ambassadeur
In de vorige blog kwam het al even aan bod: Authenticiteit en echtheid zijn steeds belangrijker. Je doelgroep kan op steeds meer verschillende kanalen op zoek naar informatie over jouw bedrijf. Hierbij zegt een reactie van een klant veel meer dan mooie woorden en beloftes van het bedrijf zelf. Waarom? Omdat deze reacties de mooie woorden en beloftes van buitenaf bevestigen (of juist ontkrachten). Zij zijn de ervaringsdeskundigen die jij nodig hebt. De verhalen die je hebt verzameld bieden ideale content voor zowel je website als je sociale media kanalen. Het hoeft natuurlijk geen heel boekwerk te zijn, maar een paar korte quotes van klanten voegt al veel toe! Zolang je potentiële klant het maar ziet.
Een paar voorbeelden
Hoe je het doet hangt natuurlijk volledig af van je bedrijf, maar het is belangrijk om de verhalen te delen. Dit kan je zoals net benoemd doen door middel van quotes, maar er zijn nog veel meer goede initiatieven die voor jou kunnen werken. Hier een aantal voorbeelden:
1. Vraag je ambassadeur een review achter te laten op Google, je sociale media kanalen en/of je website.
2. Deel foto’s van je ambassadeurs met het product/de dienst op je website en je sociale media kanalen.
3. Ga mee met de gigantische videotrend en zet je klanten op beeld terwijl je ze de vragen stelt en deel ook deze op je website en sociale media kanalen.
Al deze voorbeelden zijn natuurlijk geheel afhankelijk voor de mogelijkheden met jouw product/dienst en wat bij jouw organisatie past. Eén ding is zeker: op het moment dat je het gesprek aangaat met je klant, voelt hij zich met jou verbonden en gehoord. Je wint belangrijke informatie én onderhoudt het klantcontact. Twee vliegen in één klap dus!