Scroll to top

Social Media: 4 tips voor een sterke strategie

Onontkoombaar is het; sociale media. Voor sommigen zelfs een verslaving (ja ook voor ons!). Sociale platforms geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing. Zowel commerciële als non-profit organisaties maken daar gretig gebruik van.

Het grote voordeel van sociale media voor organisaties, is dat ze veelzijdig ingezet kunnen worden. Als marketingkanaal, klantenservicemiddel en ook als databron. Daarnaast scoren ze zeer goed in zoekmachines als Google vanwege het objectief betrouwbare karakter. Deze veelzijdigheid is tegelijkertijd een uitdaging. Want hoe leid je dit alles in goede banen zodat het iets oplevert? Hoe ben je op meerdere platformen aanwezig en hoe zorg je dat jouw posts reactie uitlokken bij jouw klanten? In deze blog geven we een aantal tijdloze tips voor een sterke social strategie.

Focus op hoe je sociaal bent, niet hoe je social doet

#1 Volgers zijn te koop, fans niet

Het is misschien cliché, maar begin altijd bij het kennen van je doelgroep, intern en extern. Het respect van de doelgroep is erg moeilijk te winnen, maar makkelijk te verliezen. Als organisatie moet je daarom steeds beter weten hoe je kan boeien en binden. Dat doe je niet op de automatische piloot. Dat doe je niet met trage reacties en flauwe interactie en ook niet door timelines vol te spammen met reclame. Vind de ambassadeurs van je organisatie en maak deze mensen belangrijk. Geef ze een platform door ze bijvoorbeeld te laten bloggen, vloggen, fotograferen of interviewen.

Als je social media goed inzet, verander je vreemden in vrienden, vrienden in consumenten en consumenten in verkoopvertegenwoordigers. Zie de fans van jouw merk als vrijwilligers in je marketingteam

#2 Vertel verhalen voor meer engagement

Verhalen worden veel beter onthouden dan losse feiten. Niet voor niets vertellen de mensen elkaar al eeuwenlang verhalen die op de dag van vandaag nog steeds worden verteld. Social media leeft en is altijd in beweging, net als een goed verhaal. Het zijn kanalen oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen, door mensen. Niet voor commerciële organisaties die hun producten op een sluwe manier in je brein weten te nestelen. Steeds meer consumenten prikken door de eenheidsworst van goedkope reclame heen. Denk dus goed na over het verhaal achter jouw campagnes.

#3 Het gesprek is koning, content is gewoon iets om over te praten

Regelmatig geplande organische content die relevant is voor jouw doelgroep. Dit is de hartslag van jouw kanaal – zo kun je gebruik maken van een vast ritme en publiceren op vaste momenten. Het juist timen van je berichten is belangrijker dan je in eerste instantie denkt. Het algoritme van

Facebook en Instagram reageert namelijk positief op posts die snel engagement krijgen. Het is waardevolle informatie waar volgers voor terug komen. Deze content draagt bij aan het merkimago en is voor volgers makkelijk te delen en te taggen en dat is uiteindelijk wat zorgt voor meer betrokkenheid bij jouw merk. Ontwikkel creatieve terugkerende content, die discussies uitlokt, volgers vraagt om hun mening te delen of jouw consumenten inspireert. Wees niet bang om het gesprek aan te gaan. Besteed je als organisatie nog wel veel tijd aan het maken en inplannen van algemene posts? Kijk dan eens kritisch of dat meer uit gewoonte is, of dat het écht iets oplevert.

#4 Reageer nooit negatief, ofwel: reageer altijd positief

Door alle negatieve berichtgeving van nieuwswebsites op de tijdlijn van de consument, is er veel behoefte aan positiviteit. Wees empathisch, want sympathie verbreedt jouw netwerk. Elke vorm van interactie is een kans om te bouwen aan relaties. Bedenk dus goed hoe jij je captions kan framen en hoe je posts een positieve lading kan geven.

Het snel veranderende online landschap en de grillen van het algoritme vragen om een krachtige en flexibele strategie. De vraag is dan ook niet OF je wel social media moet inzetten, de vraag is hoe je social media GOED kunt inzetten. Stop met het zoeken naar en kopiëren van voorbeelden. Kijk naar wat jij nodig hebt. Waar kan jouw merk toegevoegde waarde brengen? Is dat met een wekelijkse inhoudelijke podcast? Of toch liever een vlog op YouTube? Ben jij benieuwd naar wat een goede social strategie zou zijn voor jouw organisatie? Kijk dan hier wat wij voor jou kunnen betekenen.