Scroll to top

Influencers: 5 redenen om samen te werken

Je hebt vast wel eens van ze gehoord: influencers. Beroemde vloggers en bloggers die samenwerken met organisaties om een merk te promoten. Influencer marketing is niet nieuw. De groei is inmiddels zo explosief dat er niet meer te spreken is van een simpele trend. Vroeger kwamen organisaties nog weg met de ‘voor wat, hoort wat’ mentaliteit. Nu zijn influencers zo populair dat ze aangesloten zijn bij grote managementbureaus die geen genoegen nemen met een ‘win-win’ situatie. Kies zorgvuldig influencers uit die bij jouw merk en jouw doelgroep passen. Daar kunnen wij jou bij helpen!

#1 Naamsbekendheid genereren

Met behulp van influencers kan jouw organisatie makkelijk naamsbekendheid genereren zonder extreem veel kosten te maken aan grote marketing campagnes. Kies ervoor om een aantal kleine influencers ambassadeur te maken van je merk. Laat ze over een langere periode jouw content delen. Zo maak je gebruik van het ‘butterfly effect’: veel kleine momenten maken een grote verandering.

#2 Meer betrokkenheid bij bestaande fans

Het bereik van je pagina gaat omhoog wanneer je influencers vermeldt of tagt in je posts. Is jouw fan al actief met jouw merk en plaatst hij/zij een foto? Dan kun je dit vervolgens delen voor meer betrokkenheid. Vraag hem of haar ook om recensies te plaatsen onder het gedeelde product. Op deze manier lok je volgers uit om te reageren.

#3 Zichtbaarheid van een nieuw product verhogen

Wil je een nieuw product op de markt brengen? Kijk dan hoe jouw potentiële doelgroep zich social beweegt. Welke influencers volgen zij? Stuur deze influencers vervolgens regelmatig nieuwe producten. Zij kunnen dit weer gebruiken voor (bijvoorbeeld) blogs, vlogs, giveaway campagnes en unboxing videos.

#4 Promoten van sociale mediakanalen

Influencers hebben veel volgers. Zijn influencers fan van jou? Dan zijn hun fans ook fan van jou. Zorg daarom dat jouw kernwaarden matchen met het karakter van de door jou gekozen influencers. Een merk dat veel zichtbaarheid heeft op een influencerkanaal heeft over het algemeen zelf ook een hoog volgersaantal. Dat is op zijn beurt weer goed voor je naamsbekendheid.

‘Zet geen influencers in, alleen maar omdat het een trend is of omdat iedereen erover praat. Bekijk in plaats daarvan de behoeften van je bedrijf en de unieke voordelen van samenwerkingen. ‘

#5 Influencer co-creatie

Maak de influencer actief binnen het bedrijf voor het beste resultaat. Laat een influencer bijvoorbeeld zijn/haar eigen lijn producten ontwikkelen. Hoe meer binding de influencer heeft met het product, hoe meer hij/zij dat deelt op verschillende kanalen. Zo krijgt het merk en het product meer exposure.