Scroll to top

BeReal: het effect van haar populariteit voor jouw bedrijf

De afgelopen jaren is er in de online wereld veel veranderd. Sociale media kanalen boden de ideale gelegenheid om zoveel mogelijk mensen te volgen en een extra groot netwerk te creëren. Kanalen popten op, maar lang niet alle kanalen redden het. Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, Snapchat, noem het maar op. Dit jaar kwam ook BeReal op de Nederlandse Radar.

 

Waarom is BeReal zo populair?

De komst van deze app brengt veel teweeg. Wellicht heb je het zelf ook al gemerkt. Het is misschien wel de drastische verandering die al langere tijd langzaam zijn intrede deed. Nu beginnen we pas echt verandering te zien. Mensen hebben steeds meer behoefte aan privacy en aan alleen de mensen volgen waar je écht mee om gaat. Die ‘persoonlijkheidstrend’ sluit ook perfect aan op de trend voor authenticiteit. Echtheid wordt steeds belangrijker. Jezelf kunnen zijn. Voor gebruikers, maar dus ook voor jou en mij. Het ‘ideale plaatje’ en ‘het perfecte leven’ bestaan niet meer. Twee redenen waarom deze app zo goed aanslaat.

 

Het antwoord is dus vrij simpel: BeReal is populair omdat ze beter voldoet aan de wensen dan de meer massale media zoals Instagram en Facebook. Maar een vraag die hierachter schuilt is: wat betekent deze verschuiving in het social media gebruik voor jouw bedrijf?

“Gebruikers worden moe van hoe Facebook en Instagram berichten pushen die al veel likes hebben of van bedrijven zijn. Mensen willen hun vrienden graag zien.”

Denise

Branding & Social Media

Ook andere kanalen gaan met de trend mee

Het internet en ook de sociale media kanalen, maar vooral de behoeftes van haar gebruikers, worden dus steeds persoonlijker. Is het jou ook al opgevallen dat de andere kanalen hard hun best doen deze trends bij te benen? Zo heeft Instagram vorige maand nog een extra feature toegevoegd waarbij je ook video’s kunt maken met je voor- en achter camera tegelijkertijd. Maar ook Facebook richt haar algoritmes zo in dat de content op je tijdlijn steeds persoonlijker wordt.

 

BeReal in de metroBeReal en marketing

Het is binnen BeReal niet mogelijk om advertenties te plaatsen en er ook geen sprake is van influencers. Daardoor lijkt het in eerste instantie niet aantrekkelijk voor marketing, maar toch zijn ook binnen BeReal zeker wel opties om jouw merk te laten zien en jouw verhaal te vertellen. Waar BeReal zich namelijk wel goed voor leent is bijvoorbeeld het delen van behind-the-scenes foto’s. Het delen van ‘echte’ foto’s staat centraal. Vooral als je doelgroep binnen de jongere generatie valt, kan dit interessant zijn. Je kunt een community opbouwen voor interactie en samenwerking met je doelgroep. Dit vergt wel een actieve houding waarbij je goed luistert naar haar behoefte. Wat wil je doelgroep van jou zien?

Er is dus een heleboel mogelijk. Wil jij weten of BeReal een middel is dat goed bij jouw merk en doelgroep past? Welke middelen jij het beste kunt inzetten om jouw verhaal te vertellen?

Neem vooral contact met ons op, want wij helpen je graag!