Scroll to top

Jouw doelgroep bereiken in 2023 – 5 tips

Het is inmiddels februari en iedereen is in het nieuwe jaar alweer hard aan het werk. Waar we in de vorige blog terugkeken op een deel van 2022, kijken we in het nieuwe jaar graag vooruit. Wat gebeurt er allemaal in 2023? Welke ontwikkelingen zetten zich in het komende jaar voort en welke nieuwe trends komen eraan? Kortom: hoe kun jij in 2023 jouw doelgroep bereiken?

 

1. Durf echt te zijn. 

De meeste trends zijn al langer in ontwikkelingen en ontwikkelen zich dit jaar gewoon verder. Neem bijvoorbeeld de trend van het creëren van authenticiteit, of makkelijker gezegd: ‘echtheid’. Oprechtheid en eerlijkheid worden de laatste jaren steeds meer gewaardeerd en is op dit moment zelfs een vereiste. Dat zagen we met de opkomst van BeReal en ontwikkelingen van bijvoorbeeld Instagram in de laatste maanden van 2022. Het zal je niet verbazen dat de behoefte aan echtheid en authenticiteit van jouw doelgroep alsmaar blijft stijgen.

“De jongere generatie verwacht bij het delen van ‘echte’ content wel een sterk merk met een professionele uitstraling.”

Het is belangrijk je hierbij te beseffen dat de consument veeleisend is. Als je als merk bijvoorbeeld behind-the-scenes deelt, is het voor de consument wel belangrijk dat dit professioneel gebeurt. heeft een grote behoefte aan professionaliteit. Het begint dus bij het opzetten van een sterk en professioneel merk. Als dit goed en stevig staat kan je pas echt werken aan de echtheid.

 

branding trends - User Generated Content - product review video2. Geef gebruikers een stem. 

Laat je gebruikers zelf content maken over jouw product of dienst. Oftewel: User Generated Content. Je geeft gebruikers een duidelijke stem. Niet alleen draagt dit in grote mate bij aan de oprechtheid van je merk, het creëert ook een grotere betrokkenheid. Doordat de gebruikers zelf content maken blijven ze betrokken bij jouw merk en product en is de kans groter dat ze een fan worden. Eigenlijk ben je bezig met het creëren van ambassadeurs. Je laat je klant aan het woord. Zij delen simpelweg hun ervaringen met jouw product. Daarnaast is dit de ideale manier om feedback te vragen aan je klanten. Wij hielpen onder andere Petrie en Rijn IJssel met het inzetten van User Generated Content.

 

3. Laat zien welke kennis je in huis hebt. 

Dit staat in één lijn met echt durven zijn en je gebruikers een stem geven. Wees waardevol voor je publiek: laat zien wat je in huis hebt. Zo blijf je betrouwbaar en geloofwaardig voor je doelgroep. Hoe je dit doet? Deel je kennis. Ook hier is een mooie marketingterm voor, namelijk ‘thought leadership’. Elke medewerker heeft zijn eigen interesses, kwaliteiten en professionalisering. Laat je medewerkers aan het woord en deel dit met je klanten. Of je je nu focust op Business to Business of Business to Consumer. Jij wilt toch ook niet dat er wordt getwijfeld aan je betrouwbaarheid? Deel je kennis door interviews af te nemen, het te delen op je socialemediakanalen of ontwikkel een podcast.

 

4. Ga het gesprek aan.

branding trends - Videopodcast maken

Podcasts, ik noemde het net al even. Het gesprek aangaan uit zich tegenwoordig vooral in de duizenden podcasts die de laatste jaren zijn opgepopt. In een podcast kan je gasten uitnodigen waarmee je in gesprek gaat over specifieke onderwerpen. Nodig interne en externe experts uit en ga met hen het gesprek aan. Een gemakkelijke manier om je professionele uitstraling een boost te geven en kennis te delen met je doelgroep.

Een ontwikkeling binnen deze trend die steeds vaker voorbijkomt is het maken van videopodcasts. Dit werkt in principe hetzelfde als een normale podcast alleen leg je het gesprek ook op beeld vast. Je bent dus niet langer meer afhankelijk van enkel verbale communicatie, wat het makkelijker maakt om je verhaal over te brengen in podcasts. Dit kan je delen op platformen zoals YouTube en Instagram, maar ook op Spotify kan je tegenwoordig ook beeld toevoegen. (Video)podcasts blijven populair en het is een makkelijke manier om kennis met je doelgroep te delen. Heb je dit dus nog niet meegenomen in je plannen voor 2023? Dan is het goed om dit toch (nogmaals) te overwegen. Zo startte Kinran deze maand met een podcast om hun omgevingsexperts een podium te geven. Wij hielpen hen daarbij. Lees het hier!

 

5. Werk samen met computers. 

De laatste weken spreekt iedereen erover: Artificial Intelligence, oftewel: Kunstmatige Intelligentie. Het is een van de dingen die tegenwoordig niet meer weg te denken is. Computers die steeds meer als mensen gaan denken. Dat is het doel van kunstmatige intelligentie. Je kent het wel: chatbots (zoals ChatGPT), zelfrijdende auto’s, aanbevelingstoepassingen en nog veel meer. Ook voor het maken van content zien we steeds meer vormen van AI. Zo zijn er verschillende applicaties die je helpen met het schrijven van teksten, illustraties, video’s en zelfs het schrijven van muziek.

“We moeten AI met z’n allen omarmen”

Gebruik jij AI al voor het creëren van content? Hoewel er op dit gebied nog veel weerstand is bij contentmakers, is de verwachting dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van deze tools. We moeten deze nieuwe vorm van communicatiecreatie juist omarmen, om zo efficiënter en doelgericht te werk te gaan. Wij zijn heel benieuwd wat AI ons nog meer te bieden heeft in 2023. Er is zelfs al sprake over programma’s die AI geschreven teksten herkent. Maar onthoud goed: ondanks dat AI je een heel eind op weg helpt, is het aan ons nog wel de taak om er emotie en beleving aan toe te voegen.

 

Je doelgroep bereiken is niet altijd even makkelijk. Wil jij weten hoe jij jouw doelgroep het beste kunt aanspreken en welke middelen je hiervoor kunt gebruiken?

Wij helpen je graag, dus neem vooral contact met ons op!